08 november 2013

Fas 1 del 3

Först vill jag bara säga att jag blir berörd över att så många har varit inne på min blogg och läst om just kursen jag går. Trodde inte jag skulle få så mycket respons som jag fått. Tack till er! 

Hoppas att de ge er något. Jag känner redan skillnad efter gått ett par gånger och är så tacksam över att jag har fått chansen att få denna kurs. Vill ni har förändring i ditt beteende och få bättre ordning i ditt liv med din adhd, kolla då med din mottagning om dem har liknade kurs på er mottagning . Denna kursen som jag går är en kurs/utbildning som kommer från USA . USA ligger ju 10 år före i forskning på adhd än Sverige . 




Om du är uppväxt med att höra damp, har jag nu fått lära mig att damp inte längre finns , utan damp är desamma som adhd.

I del 3 har vi pratat om adhd mediciner hur dem funkar och vad det finns för några sorter. Många av oss som levet medvetet med våra diagnoser vet ju redan hur dem funkar och jag tänker inte gå närmare på detta om inte någon vill de. Hojta till så skriver jag mer om medicinerna. De jag tyckte var mest intressantaste när vi pratade om just mediciner var att om man läser de finstilta står de tydligen i FASS' att tanken är att man bara ska äta sin adhd mediciner mer än ett år och sen göra ett uppehåll och se om man kan leva utan mediciner . Mediciner är bara ett tillfälligt verktyg tills du själv börja hitta ditt egna sätt att att hitta ditt sett för att klara av att leva så "normalt" i samhället. 

När de gäller naturmediciner är omega3 bättre att äta i kapslar än fisk. De finns mer koncentrerad omega3 i kapslar än i fisken. När vi äter våra adhd mediciner ska vi undvika att äta örter som johannersört och rosenrot.

Om man ska få personer som inte har npf att förstå hur det är att leva med npf fick jag en bra förklaring hur det är att leva med npf. Tänk dig att du ta din bil till storstaden, du ska in i innestan . Du ska ta dig från punkt A till punkt B . Punkt B ligger 5 km bort från punkt A. Mitt i detta är de mitt i rusningstrafiken.  Så här är de att leva med adhd, VARJE dag. 

Veckans läxa var att vi skulle nu utveckla vårat schema från föra veckan , " to-do" listan. Istället för att skriva upp dem punkterna som man hade skulle man utvecklar den ännu mer. Tex du har 3 saker som du behöver göra på listen 


*duscha
*ringa viktiga samtal
*tvätta

Då skulle man först sätta de viktigaste först för den dagen. Ringa viktiga samtal. Då ska man sätta upp vad man behöver göra för att ringa dem där viktiga samtal
-leta upp telefonnr
-ha ärendet framför sig osv . Det som är vitigaste är att man ska dela upp sina listor i mindre listor så dem inte bli förstora . För blir dem för stora är de lätt att man skiter i att göra något av de som står på just listan.




Helst skulle man oxå lista upp vad som är vitigaste i listan under listan. Själv tycker jag att de bara var rörigt så jag hittade på mitt egna system som funkar för mig. Jag har skaffat mig en almanacka med uppstaplat med 1 timmer efter varandra. Kvällen innan sätter jag mig och skriver upp och för överskatta hur lång tid allt ta de jag tänkt göra. Tex

08.30 väcka klockan ringer
09.00 kliva upp klä på mig & äta frukost
09.30 borsta tänderna
09.45 ringa viktiga samtal
10.15 börja städa i tvättstugan
11.30 börja förbereda lunch
12.00 äta
12.30 fortsätta med städningen
13.15 duscha
14.00 vila
15.00 frukt
15.45 förbereda middag till familjen kommer hem

 Osv. Detta funkar jätte bra för mig. De blir aldrig några frågetecken på vad jag ska göra under dagen och ångesten hinner liksom inte komma på besök för jag hinner inte känna mig rastlös då ångesten oftast kommer. 

Blev ni något klokare?? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Life is sweet, tack för din kommentar !!