28 oktober 2013

Fas 1 Organisera och Planera

I måndags när vi kom dit hade Lisa ( psykolog och kurs-läraren) ritat upp 4 stycken pusselbitar som länkade till varandra . I dem stod det vad som skulle hända under dagens kurs.

1. Förra gången
-Repetition om det vi pratade om från förra gången
- Frågor som vi kommit på
- Lämna in hemuppgiften

2. Läkemedel

3. PRIORITERA MERA!!

4. Hemuppgiften


Många tankar har funnits i huvudet och frågor kring hur jag kan göra för att förbättra min dag. Målet är ju ändå att bli så bra som möjligt på mig själv och min ADHD. En sak jag kommit fram till är att :
Istället för att har 15 olika projekt  ska jag bestämma mig för att ha MAX tre istället. Börja jag med något annat som inte tillhör min projektlista, ska jag släppa det och göra det jag ska göra. Sen är målet lättare att komma till mål med än när man har 15 olika. 

2. Läkemedel, Frågor som vi funderade på ang läkemedel skulle vi skriva ner tills nästa gång då Elisabeth var tillbaka efter sjukdom. Mer om detta kommer till nästa gång. Jag önskade oxå att vi skulle prat om lite mer om kost , kost som är bättre för oss med ADHD.

3. Lisa gick igenom en " händelse" som vi skulle få stapla upp på en lista hur vi tyckte att man skulle göra, och genom att använda ett A-B-C system vilket som skulle prioriteras först i listan genom att ta de som var viktigaste först genom att skriva ett A. Där efter B  och sen C.

Detta blev våran hemuppgift att lära oss att uppskatta A, B & C och göra en lista  " To-do" . , att skaffa oss ett anteckningsblock för att föra ner dessa saker.


Jag har skaffat mig en kalender där jag skriver ner vad jag ska göra från dag till dag för att få mer i ordning på min dag så jag inte blir sittande. Mycket effektivt och jag rekommenderade varmt. 


1 kommentar:

  1. Kursen låter riktigt vettig, och något jag tror jag skulle må bra av att gå! Visst kommer man på lite olika strategier o sånt för att underlätta/hjälpa, men lite experthjälp hade knappast skadat

    SvaraRadera

Life is sweet, tack för din kommentar !!