23 oktober 2013

Stratergi med ADHD fas 1

I torsdags började jag tillsammans med 7 andra på en kurs som ska handla om att få in mer strategier när man lever ADHD. Jag har bestämt mig för att blogga om denna kurs mest för att jag själv ska komma ihåg och kan gå tillbaka och läsa om det uppstår problem. Jag jobbar på att ta fram dem bra sidorna med ADHD och för att hitta dem goda sidorna behöver jag oxå lära mig mer om min diagnos. Sen om jag ge någon annan hjälp på deras väg är det ett plus.

Kursen är uppdelad i 4 olika faser.
Fas 1: Organisera & Planera
Fas 2: Distraherat 
Fas 3 : Adaptiv tänkande
Fas 4: Komplettera - som tex uppskjutande beteende

Vi fick i uppgift att fylla i följande rutor på bliden: 



Sen fick vi i uppgift att fylla i första rutan högst upp vad man har för svårigheter som har med ADHD:n att göra som tex att man är impulsiv med att handla, att man inte tänker sig för steget innan man handlar eller att man är lättirriterad och få lätt utbrott. Följande ruta om STRATEGIER ska man organisera - planera - att man har svårt problemlösning. Det leder till nästa ruta, att det blir ett FUNKTIONSNEDSÄTTNING hos sig själv och sen leder till att man få ERFARENHETER av tex att man hamnar lätt i kofliketer gällande sitt handlande. Gå man andra hållet till SINNERSSTÄMMNING att inte ha en plan för sin dag eller orginiserat schema för sin dag tex kan man hamna i depression, få ångest, lätt irriterad som i sin tur ger en negativa tankar och dålig självkänsla. 

Så min fråga till Lisa var : " HUR GÖR MAN FÖR ATT INTE IMPULSHANDLA NÄR MAN ÄR DEPPRIAD? HUR GÖR MAN FÖR ATT HÅLLA  SIG TILL SITT DAGSSCHEMA OM MAN ÄR DEPRIMERAD?" Svaret skulle jag få längre fram i kursen.

Och så fick vi en hemuppgift till nästa gång, där vi fick välja mellan 10-tal olika lappar som låg på en bricka och fick ta så många vi ville ta. På lapparna stod det olika saker som vi ville lära oss om ADHD. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Life is sweet, tack för din kommentar !!