31 januari 2014

ADHD-hur gör man rätt?

Varför jag skriver detta inlägg är mest för att jag ska kunna gå tillbaka och titta efter vad denna föreläsning handlade om. Och oftast när jag själv skriver om det har jag lättare att komma ihåg de sen vad det handlade om. Sen om jag hjälper eller lär ut fler är de en bonus. Själv har jag Aspbergers med adhd. 

I onsdags var jag på en föreläsning med Ranghild Svensson. En föreläsning om hur man ska kunna förstå folk med ADHD. Hon har jobbar med barn och ungdomar med adhd i 30 år och bor just nu förnärvande utanför hbg. Hon tycker att de är inte folk med någon form av npf ska behöva anpassa sig i samhället utan de är samhället som ska behöva anpassa sig efter dem med Npf. 

STATESTIK

30% av Sveriges befolkning har någon form av npf. 93 % av dem som föds med ADHD har arvt de av sina föräldrar eller släktingar. Dem andra 7% som har fått sin adhd genom att dem föddes för tidigt ( tidigare än vecka 37), förlossningen var komplicerad eller en snabb förlossning ( som gör att barnet få syrebrist) eller att mamma bar på någon form av virus, sjukdom under graviditeten ( gäller ej vanliga sjukdomar som feber och förkylning). Hjärnan på en person med adhd har en mindre pannlob vilket gör att de produceras mindre dopamin. Därför är deras hjärnor mer överaktiva än andra. De är de som gör att dem tex har svårt att varva ner.

Folk med ADHD har en lägre mognadsålder med 30% , tex ett barn som är 6 år är i självaverket i sin utveckling som ett 4-åring utan ADHD.  Men man få inte glömma bort att även om mognadsnivån är lägre är detta ändå väldigt smarta och intelligent människor där tyvärr en del har råkat hamna fel. Mer om detta senare.

Av barn och ungdomar är de 3-6% som har ADHD & i genomsnitt är de 2-3 barn per klass som har adhd. 
Av vuxna är de 2-4% som har adhd. 
1/3 av dem som har fått diagnos adhd blir besvärsfria i vuxen ålder.
30 % av Sveriges befolkning har ADHD.  Mängden har inte ökat bland svenska folket utan nu har läkarna ett namn att stoppa desse människorna i. För visste dem inte vad dem skulle göra med dessa barn/ungdomar/vuxna och skickade då in dom på stänga anstalter.

SYMTOM  

En med adhd har svårt att hejda sin impulsertet  som tex slänga sig in i saker utan att tänka sig för.
Dem har svårt med att kontrollera sin uppmärksamhet, svårt med tidsuppfattningar, antingen  kommer dem jämt för sent eller så kan dem komma mycket förtidigt till bestämda möten. Har svårt med arbetsminnet, de ta längre tid för dem att lära sig saker dem inte ha intresse för som multiplikationstabellen och de kan sträcka sig ända upp till vuxen ålder. Dem har inte heller ingen uppfattningar  om pengars värde som när lönen kommer shoppar dem som de vore sista stunden på jorden och tänker inte på att pengarna kanske ska räcka mer än 5 dagar. Ett bra TIPS är att man kan börja med att betala med dem små pengarna först än dem stora då ta de längre tid innan men nå dem större pengarna i plånboken. 

TIPS:

För att få en person med Adhd att få sin vardag att fungera är att:
- Planera
-orginesera
- fullfölja sina uppgifter
-vara flexibel
-anpassa strategin för att kunna lösa olika uppgifter.

BARN OCH ADHD

Barn med adhd pratar mycket och måste ständigt vara i rörelse. Dem börja i tidig ålder med sömnproblem . Sen bli dem intensiva , har lägre tolerans och har lättre till frustration . Får ständiga utbrott. I leken är dem väldigt upptrissade och har svårt att vara ner och när de går för vilt till och kan då kan allt gå över styr eller så fungera inget för dem. Barn kan oxå vara väldigt bestämmande som tex  dem vill gärna bestämma vad familjemedlemmar ska sitta när man ska äta osv.

När de gäller ungdomar och vuxna
-står dem hellre än att sitta ner
- dem halvspringer i stället för att gå
- Rastlöshet som kan leda till pedanteri i hemmet och hos andra eller tvärtom har ingen ordning alls på sina saker 
- Ett tips för att bli av med sin inre oro är att utöva en idrott
- Verbalt hyperaktiverade
- Kan inte sätta sig till ro utan är hela tiden vara på språng
- Barndomssömnlösheten kan kvarstå

Ett bra tips jag fick var att om man vill nå barn med diagnos är att sätta dem med papper och penna och låta dem måla/kladda osv medans du tala med dem du har att berätta. Eller invenstera en aktivitetsboll för händerna . Bollen kan även vara bra när dem sitter i skolan eller framför teven.

Ju tidigare man utreder ett barn ju lättare bli de för barnet i framtiden. Dem kommer inte få framtida problem som tex komma snett i samhället som droger, brott , krimalitet, missbruk osv.

man kan då hjälpa dem i tid med att inte halka efter i skolan som att inte slarva igenom som tex läxor och att dem då inte heller gör allt i sista minuten. Man kan då oxå hjälpa dem att komma i tid till skolan som att de är väldigt lätt att dagdrömma på vägen dit eller hem. Speciellt flickor. 

Ska man på någon ny plats är de bra om man förberder dem , man kan ta kort på saker och ting innan det är dags så dem vet vad dem har att vänta sig eller tex gå på besök så de vet vad det handlar så dem slipper få utbrott ( läs panikångest ) i sista stund för att dem inte vet vad de har att väntat sig. Förberedelsen är SUPERVIKTIGT!

Erbjud alltid barn med adhd om extra mycke hjälp. Tips på tex att hålla i ordning bland sina skolböcker är att sätta färgkoder som tex mattebok svart papper , svenska mönstrat papper osv eller bara sätta färgade prickar på ryggen. Detta kan man göra hemma bland barnen saker för att dem ska kunna hålla i ordning. Glöm inte heller att väcka deras nyfikenhet på nya saker. Viktigt oxå är att beröms barn när man ser dem göra något rätt . 

Detta är bland det VIKTIGASTE !!! barn,ungdomar eller vuxna med adhd behöver väldigt mycket beröm, mer än de dubbla än människor utan ADHD. Dem har oftast väldig låg självkänsla därför behöver dem mycket beröm.

När barn ska lära sig något nytt i skolan är de bra att man lägger upp de 80% gammal info och 20% ny info för att de ska klara av att ta in den nya informationen. OBS! Glöm inte bort att beröma! 

FLICKOR MED ADHD

Tro de eller ej, med dem flesta studierna är baserade på pojkar i en viss ålder. Under denna gruppen ska även flickor fastställas under. Problemet är bara att flickor med adhd är inte lik pojkar med adhd. Därför är de så få flickor som få en diagnos i tidig ålder för de är inte lika lätt att se de som på pojkar. 

Pojkar är mer utåtvända medans flickor är inåtvända ,
När en pojke tappar fokus eller inte förstå vad man säger kan dem bli mer hyperaktiva medans flickor kan sitta på sin plats och låsas nicka som dem förstår vad fröken etc säger men i själva verket förstår dem inte alls vad dem säger.

Flickor sitter oftast och småpillar med saker som med sina naglar, vika på tåna , snurra håret mellan fingrarna. Dem har sämre självkänsla , relationsproblem med kompisar , viktigt att ha vänner. 
Tjejerna med adhd vill oxå vara omtyckta av alla, har stor empati, hjälper precis alla och lägger sig gärna i andras problem och ta på sig andras konflikter. Det är oxå väldigt svårt att se dessa flickor tex på förskolor för att dem är väldigt bra på att studera hur andra barn gör. När dem sen kommer hem i sin trygga vrå faller dem och sammanbrotten kan komma.


Dem kan ha: 
- sömnproblem
- någon form av missbruk ( droger, alkohol, mat, sex, pengar osv) 
- motoriska problem
- tics
- bulimi / anorexi
- trotssyndrom
- tvång
- uppförandestörningar
- läs & skrivsvårigheter
- språkliga svårigheter    
25-30 % av dessa flickor/tjejer/kvinnor som har adhd har och någon form av autism oxå. 


Vill du veta mer om flickor med adhd så Googla Svenny Kopp. Finns många bra föreläsningar på youtube som man kan titta på.

Omgivningen uppfattar folk med adhd som:
- ouppfostrade
-kaxiga
-ifrågasättande
-besserwisser 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Life is sweet, tack för din kommentar !!